Rallyteam Walraven nu en hoe het allemaal begon
Coureur en initiatiefnemer: René Walraven
Monteurs:
- Fokko Schoonbeek
- Gerd Tapke
- Freddy Suellman
- Henk Kuper
Verdere steun en aanhang:
- Martine van den Berg (invallend navigatrice en vriendin van René)
- Inge Hollander
- Danielle Smedes
- Katinka Kuper
Rallyteam Walraven rijdt sinds 2009 in de zelf geprepareerde spectaculaire Nissan 350z in de gelijknamige challenge. Voorafgaande aan het seizoen 2010 is besloten alle deelnemende auto`s van de challenge te prepareren voor het rijden op milieuvriendelijke brandstof, te weten Bio-Methanol M85. Eén van de voordelen hiervan is het upgraden van het vermogen. Verder is tot op heden de auto nog niet onderhevig geweest aan hevige aanpassingen, zodoende rijdt René nog steeds in een vrijwel standaard Nissan. Ondanks dat is er voor het seizoen van 2010 al wel een nette 4e plaats behaald in de cup.
Hoe is het allemaal begonnen...
Voor René begon het rally avontuur in 1996. Hij stapte in als navigator bij coureur Karel Colijn in een Opel Manta. Naast deze Opel werd er ook gereden met de Nissan Sunny GTI-R in een andere klasse. Het team boekte in beide auto’s uitmuntende resultaten en uiteindelijk werd er een spectaculaire plaats in het sprintkampioenschap behaald in de klasse A8.
Het jaar daarna werd besloten om een Nissan Micra te prepareren voor de gelijknamige challenge. De start van het seizoen begon veel belovend, maar een paar mindere resultaten in de loop van het seizoen gooiden roet in het eten. Ondanks deze tegenvallers en ook het grote deelnemersveld aan deze challenge werd er een tevreden vijfde plaats behaald aan het eind van het seizoen.
De seizoenen daarna stapte René regelmatig in als navigator bij andere coureurs. Zijn kwaliteiten als navigator met een behoorlijke hoeveelheid aan technische bagage ontging weinigen, waardoor hij ook gevraagd werd een bijdrage te leveren aan het opbouwen en ontwikkelen van een Mitsubishi Evo V. Hoewel het navigeren een prachtige hobby is, wilde René ook graag zelf weer het stuur beheren. Hij prepareerde een eigen race-auto, waarna hij vanaf 1999 deel nam aan het ovalracen in Ter Apel. Hier beproefde hij zijn geluk en werd een vaste gast op het Nederlands Kampioenschap podium. De combinatie van zelf een bolide bouwen om daar tijdens een race het uiterste uit te halen werd geboren.
In 2005 werd René benaderd door coureur Jelte de Boef om weer een keer als navigator plaats te nemen in een rally-auto. Wat was bedoeld als eenmalige terugkeer eindigde als een succesreeks. De eerste rally werd gewonnen en René was meteen weer besmet met het ‘rallyvirus’. Dat jaar werden Jelte en René tweede in de Chevrolet Kalos challenge en werd Jelte De Boef ‘Rooky of the Year’.
Samen vonden ze dat dit succes een vervolg moest krijgen en besloten zelf een BMW 325i te prepareren voor de BMW 325i challenge. Een zeer sterk deelnemersveld in een cup die de bijnaam ‘dwarsliggers-cup’ kreeg deed René besluiten om voor het jaar 2007 zelf een auto te gaan bouwen. Met zijn zelf geprepareerde gele BMW en Linda Boer als debuterende navigatrice werd de doelstelling voor dit jaar voorzichtig vastgesteld op een notering bij de beste acht. Gezien de uitmuntende resultaten van deze equipe werd de doelstelling halverwege het seizoen gewijzigd naar een plaats bij de beste vijf. Uiteindelijk werd een prachtige derde plaats behaald en behaalde Linda zelfs een eerste plaats in het kampioenschap voor navigatoren.
In 2008 werd met dezelfde auto deelgenomen in dezelfde cup, echter met een andere navigator, Edwin Alferink. Tijdens de eerste rally van het jaar werd een prachtige eerste plaats behaald, hiermee bleek René weer voor een podiumplaats te kunnen gaan. Met veel tweede en derde plaatsen werd uiteindelijk een tweede plaats in het kampioenschap behaald. Dat de snelheid van deze nieuwe combinatie rijder/navigator juist was bleek wel uit de resultaten behaald in de cup, maar zeker in het eindklassement. Daar staan alle klasse’s vermeld op volgorde van tijd. Met navigator Edwin Alferink stond René vaak ver boven diverse snellere auto’s uit andere klassen.
Na dit seizoen werd met veel wikken en wegen besloten afscheid te nemen van de BMW 325i en kwam de Nissan 350z in beeld. Het idee, maar ook de geruchten werden gauw omgezet in daden. Voorafgaand aan het seizoen van 2009 werd de Nissan aangeschaft en ook deze auto werd zelf geprepareerd door René met hulp van zijn trouwe monteurs. Halverwege het seizoen was de Nissan klaar voor zijn eerste rally. Het ging René dit seizoen vooral om het leren kennen van de auto, daarom werd er voor dit jaar geen doelstelling vastgelegd.
Na dit seizoen heeft het team helaas afscheid moeten nemen van vaste navigator Edwin Alferink. In verband met zijn werkzaamheden waarvoor hij vaak onverwacht in het buitenland moet zijn, was het voor Edwin niet meer mogelijk om bij de rally’s aanwezig te zijn. De zoektocht naar een nieuwe navigator werd gestart.
Laatste Nieuws
04-10-11: | Hellendoorn rally 2011 |
12-09-11: | Op naar Schutte Informatiserings Rally 2011 |
18-06-11: | Rallyteam intensief bezig met zoektocht |
25-05-11: | Rallyteam Walraven blijft positief! |
01-05-11: | Korte tac rally voor rallyteam Walraven |